Luentopäiväkirjat jäävät helposti kirjoitettavaksi juuri ennen palautuspäivää. Sen lisäksi ne on yleensä kohdistettu pelkästään oppilaalta opettajalle. Vertaispalaute omista ajatuksista jää siis minimiin, yleensä myös minkäänlainen palaute. Blogin kirjoittaminen luentopäiväkirjan sijasta voisi edistää osissa kirjoittamista ja vertaispalautteen saamista. Julkisen luentopäiväkirjan kirjoittaminen voi kuitenkin olla kynnys ja osa ajatuksista jää kirjaamatta, opiskelijalle on siis hyvä tarjota mahdollisuutta kirjoittaa myös rajatulle yleisölle tai täysin yksityisesti. Opettajaakin saattaa tosin jännittää saada täysin julkista palautetta.

 

Oppimispäiväkirjana blogi toimisi siinäkin mielessä, että esim. luennon ja kirjan yhdistäminen oppimispäiväkirjoissa tapahtuisi todellakin prosessissa ja omiin kirjoituksiin voisi palata sekä niihin voisi kätevästi myöhäisemmissä kirjoituksissa viitata.