Verkkopedagogiikan tutkimuksessa on painotettu erityisesti vuorovaikutteisuutta. Blogit vuorovaikutuksellisena mediana soveltuu hyvin opetus- ja opiskelukäyttöön. Podcastien käyttö on myös näkyvästi lisääntynyt viimeisen puolen vuoden aikana erilaisissa oppilaitoksissa. Tutkimusta erityisesti käyttökokemuksien näkökulmasta tehdään varmasti paljon maailmanlaajuisesti juuri näillä hetkillä.

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Vielä vuosi sitten jopa blogien tutkimuskirjallisuutta, saati sitten podcastien (ikäähän ei ole ilmiölle muutoinkaan vielä paljoa siunaantunut) ei pahemmin löytynyt. Viime vuoden ITK-konferenssissa blogiaiheesta oli vain yksi esitys (ulkomaalainen). Tänä vuonna näemmä aiheesta on keskusteltu enemmänkin. Helsingin yliopiston valtsikka on ollut esimerkillisesti lanseeraamassa blogijulkaisujärjestelmää niin opiskelijoiden kuin henkilökunnankin käyttöön. Jere Majava onkin ollut yksi näkyvä blogien opetuskäytön puolestapuhuja Suomen tasolla. Verkkojulkaisu Piirtoheittimessä Jere esittelee omia bloggaamisen opetuskäytön näkemyksiään. Jere bloggaa myös itse.

 

Lapin yliopistossa blogeja on kokeiltu ainakin omillani Connet –verkoston kursseilla Uudet mediat ja Oppiva organisaatio ja pienryhmädynamiikka viime vuoden keväästä lähtien.

 

Podcastien opetuskäyttökokeilut alkanevat tästä koulutuksesta.. ;)
(KTK:n palvelimen podcast-soveltuvuutta Miika on kyllä testaillut jo jonkin aikaa, kiitos siitä Miikalle)

 

Englanninkielisessä kontekstissa puhutaan ilmiöstä nimeltä ”educational blogging”.

Enemmän aiheesta voi lukea vaikka seuraavista artikkeleista:

 

Jere Majava: ”Kohti avointa oppimista: Henkilökohtaiset weblogit opetuksessa”

Stephen Downes: ”Educational Blogging”