Mielestäni blogien käyttö opiskelun ja opettamisen kontekstissa soveltuu parhaiten kursseille, jotka ovat prosessimaisia, pitkähköjä kursseja. Downesin jaottelun mukaan blogeja voidaan toki myös käyttää monella eri tavalla (kurssin nettisivuna, keskustelupalstana, linkkipankkina jne), mutta erityisesti opiskelijoiden/opettajan bloggaaminen soveltuu prosesseihin ajassa. Asettaisin mielelläni blogit jatkumossa chat-keskustelufoorumit-blogit, jos puhutaan intensiivisyydestä, ajasta ja sitovuudesta. Kukaan ei estä rakentamasta verkkokurssia siten, että se hyödyntäisi näitä kaikkia. Chat on synkronista vuorovaikutusta, keskustelufoorumi ja blogit asynkronista. Keskustelufoorumi vaatii ehkä ajassa lyhyempää aikaa osallistumiselle, mutta blogeissa sisällön tuottaminen ei riipu muista kurssilaisista, vaikka luonteeltaan sekin voi olla keskustelevaa.

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Erilaisia käyttöskenaarioita on parasta miettiä kun on tutustunut blogien/podcastien maailmaan muutoin. Toimivat formaatit löytyvät varmasti jostain olemassa olevasta toiminnasta (esim. käsityön opettaja voi ottaa käyttöskenaarion neuloblogeista). Tuntemalla välineen ”tavallisen” ja laajalle levinneen käytön on helpompi kehittää juuri tälle välineelle luontevia käyttötapoja. Myös välineen opettaminen voi olla silloin helpompaa/järkevämpää, sillä silloin ollaan kognitiivisesti taloudellisempia: ”Mitä olen oppinut jossain muualla pätee täällä ja mitä täällä opin pätee muualla”.