Kognitiotieteen ja kognitiivisen teknologian Connet-verkoston Lapin yliopiston kurssilla "Uudet mediat" kokeiltiin blogin kirjoittamista osana kurssisuoritusta (bloggaamista käytettiin myös kurssin kesälukukautena ja kevään 2005 Oppiva organisaatio ja pienryhmädynamiikka –kurssilla, jälkimmäisessä asetin opiskelijoille tosin vähän liian korkeat tavoitteet, uuteen välineeseen totutteleminen oli jo monille suuri ponnistus). Uudet mediat –kurssi oli yhteensä 5 opintoviikkoa ja sen pystyi suorittamaan myös 2 opintoviikon mittaisena, jolloin suorituksena oli pelkkä blogi.

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Kurssi oli täysin tietoverkkovälitteinen, chat-tapaamisia lukuun ottamatta myös suhteellisen vapaa aikatauluiltaan. Blogiosuudessa oli tarkoitus kirjoittaa viidessä viikossa yhteensä 10-12 kirjoitusta. Määrittelin muutaman pakollisen kirjoituksen ja loput aiheet olivat vapaita (tukena oli mm. keräämäni aiheehdotuslista). Kurssin tarkoituksena oli tutustuttaa opiskelijat uusiin medioihin, sen laajaan kirjoon ilmiöistä ja teoreettisiin uusmediakeskusteluihin. Kirjallisuuden sai yhtä peruskirjaa lukuun ottamatta valita vapaasti, mutta kirjojen sisällöt piti näkyä myös blogimerkinnöissä.

 

Pyrin ohjaamaan blogin kirjoittamisen sisällöt sellaisiksi, joissa kirjojen teoriat, kirjoittajien omat näkemykset ja heitä ympäröivä mediamaailma kohtaisivat. Asioista sai myös kirjoittaa erikseen. Blogien taso vaihteli suuresti, joka myös toisaalta heijasti sitä seikkaa, että kurssilla oli osanottajia toisen vuoden opiskelijoista jatko-opiskelijoihin.

 

Sisältö oli myös selkeästi parempaa niillä, jotka olivat tottuneet itsenäiseen pohdintaan ja blogikirjoittamiseen. Osa kurssilaisista tipahti myös kyydistä sen tähden, että kurssi oli loppujen lopuksi aikataulullisesti vaativa. Kaksi kirjoitusta viikossa onkin yllättävän raskas tahti (kun vaadin niin paljon sisälöiltä).

 

Kommentointi oli myös "pakotettua" siinä mielessä, että kerran viikossa tuli kommentoida jotain toista blogia kurssilla. Blogit oli tuotettu joko verkoston omalla oppimisalustalla tai ulkoisella järjestelmällä. Koska en ohjannut kommentointia sen enempää, ulkoiset blogit saivat huomiota selkeästi vähemmän (opiskelijat lukivat helpommin oppimisalustalla olleet blogit).

 

 Itse seurasin bloggaamista RSS-lukijalla, jossa minulla näkyi Hiekkalaatikon (Connetin oma oppimisalusta) kyseisen kurssin kansion muutokset yhdessä virrassa ja ulkoisten blogien päivityksen omissa virroissaan. Minulla oli siis selkeä tuntuma kurssin etenemisestä vaikka en oppimisalustalla käynytkään välttämättä joka päivä. Opiskelijoiden ohjaaminen RSS-virtojen käyttämiseen oli vielä liian työlästä, sillä itsellänikään ei siitä ollut selkeitä kokemuksia, joten luovuin siitä. Osa opiskelijoista käytti sitä kuitenkin omatoimisesti. Kurssin ideana oli myöskin mahdollistaa erilaiset käytöt riippuen ihmisten omasta "media-arjesta" tai taidoista.

 

70848.jpg

Näkymä kurssin oppimisalusta Hiekkalaatikosta ja sen sisällä julkaistuista blogeista.

 

Kurssilla blogin ja chatin lisäksi kirjoitettiin essee, johon sai suoraan soveltaa jo blogeihin kirjoittamiaan pätkiä.

 

Joidenkin palautteiden perusteella bloggaamisen hyvät ja huonot puolet oli samat: "matala kynnys tuottaa omia ajatuksiaan tekstinä". Osa toisten teksteistä nähtiin mielenkiintoiseksi ja näkemystä antavaksi ja osa taas "informaatiosaasteeksi". Vaikka yritin kovasti johdattaa opiskelijoita bloggauksen maailmaan, ohjaamiseen kaivattiin vielä parannusta. Yksi opiskelija piti myös paljon siitä, että ei tarvinnut kiinnittää niin paljon huomiota ulkoasun miettimiseen (kun taas osa sai tehdä tätä omasta valinnastaan). Myös heikkoja teknisiä valmiuksiaan harmitteleva opiskelija koki blogin helppokäyttöiseksi " kun alkuun pääsi". Parhaimpia arvosanoja saaneet opiskelijat eivät tuntuneen saavan vertaispalautteesta mitään irti, mutta silti yllättyivät oman kirjoitusprosessin hyödyllisyydestä.

 

Oma tuntuma opetuskokeilusta on, että ohjausta parantamalla, aikatauluja uudelleen miettimällä ja formaattia uudelleen sorvaamalla kurssi toimii näin suhteellisen hyvin. Bloggaminen toimi ainakin sisältöjensä vuoksi erityisen hyvin tällä kurssilla, sillä blogattavat aiheet olivat bloggaamista lähellä.